torsdag 24 september 2009

"Han är blåst, han är blåst, han har blivit lurad"

Lite så känns det. Som om jag snuvats. Eller snarare sabbat för mig själv.

Här ringdes jag upp, fick frågan om jag ville redigera en bilaga åt koncernen. Får fyra dagar på mig att göra den. Tackar ja.

Första dagen går det bra. Gör sju sidor, och räknar bort två eftersom där ligger helsidesannonser. Nio av 16 sidor färdiga, med andra ord.

Andra dagen gör jag fyra sidor klara, och lägger in så mycket som går på sidan 2. Sedan går det inte att göra mer, för allt material har inte kommit till de tre sidorna som är kvar.

Tredje dagen finns allt material tillgängligt, så jag gör de tre sista sidorna av bilagan. Skriver ut, visar chefredaktören. Hon godkänner, och det får gå till tryck.

Men... färdig efter tre dagar av de fyra? Vad ska jag göra den fjärde dagen då?

Exakt. Jag blev hemskickad. Har lurat mig själv på en dagslön. Effektivitet belönas inte.

Nåja, sovmorgon är ju förstås skönt, det med.

I morgon redigerar jag debatt- och insändarsidorna.

Härrå!



Inga kommentarer: