söndag 24 maj 2009

Lycklig resa!

Jag tillönskar mig själv det. Kan behövas. Bredvid mig sitter en kille som ska till Dalarna, Borlänge närmare bestämt. Han hostar på ett ytterst feminint sätt. Lite som en försiktig harkling varje gång. Och han gör det en gång var femte sekund ungefär. Av någon anledning smittar hosta på samma sätt som gäspningar för mig. Så nu sitter jag och håller tillbaka hostattacker jag inte visste att jag hade i mig förrän den här snubben dök upp.

Vid sätet framför sitter en...16-, 17-årig tjej? På tröjan står det Norrtälje Basket, vilket påminner mig om att det varit någon basket-tjosan i Göteborg nu. Blond, fnittrig och helt klart slampa och blivande tonårsmamma, om inte könssjukdomar gör henne steril först. För fan vad hon har avverkat killar på den här helgen! Jag och halva vagnen får höra varenda smekning, varje ord och handling. Henes mobiltelefon som är klistrad vid örat är nämligen inte ett alldeles optimalt ljudfång. Tyvärr. Vis av erfarenhet om hur unga pojkar och flickor ljuger och överdriver tar jag vad hon säger med en traktorskopa salt. Det kan inte vara sant. Annars skulle hon fan inte ha hunnit spela en enda match.

Jag avbryter hennes malande och killens hostande genom att pressa in ear-lurarna så långt in det bara går. Press play, adjö.

Jaa, jag hatar folk! Ingen hemlighet direkt :)

Jag parafraserar en film från igår. "Jag har inget emot folksamlingar i sig. Det är individerna i dem jag har svårt för."

Inga kommentarer: