söndag 21 mars 2010

Hatar SL just nu

Först fastnade en barnvagn i dörrarna på en t-banevagn (Grön 19 mot Hagsätra, avgång 11:50 från T-Centralen). Föraren stod halvvägs ut genom loket och såg det hela. Svårt vore annars, med tanke på att det var dörren närmast honom. I barnvagnen låg en bebis. Mamman vänder sig till föraren, som står och glor surt på henne. En passagerare försöker bända upp dörrarna inifrån vagnen. Förarens reaktion: "Vad skulle du in och göra". Sedan gick han in sin lilla hytt.

När jag sedan ska ta bussen hem, missade jag den precis. Tittar på busstiderna, och bussen ska gå varje hel och halv timme – enligt papperet. Det snöar och blåser. Just ingen trafik. Jag går in i närmaste affär, sätter mig på en bänk där jag ser hållplatsen. Har mobilen framme, för att ha koll på tiden. Intill sitter en hundvalp, som är väldigt intresserad av att leka med mig, medan matte är och handlar. Låter den hälsa, och klappar den lite. Kvart över ser jag min buss åka förbi. Sätter därför fart. Ser en passagerare gå av, dörrarna stängs. Bussen står kvar ett tag. När jag är tre meter bakom bussen, åker den (buss 113 mot Blackebergs Gård, med egentlig avgång endera 18:00 eller 18:30). En kvart försenad eller en kvart för tidigt, med andra ord.

Gick hem i snön och blåsten.

Nu sitter jag och svär tyst över SL.


Inga kommentarer: