söndag 7 mars 2010

En inblick i hur det kan låta i Dalarna

Det är inte alla som tycks tro mig, när jag säger att jag tonar ner dalmålet "bland folk". Så jag har roat mig med att brainstorma fram lite ord, som jag lägger i en lista. Det är ord, varav vissa används i mina trakter, andra på annat håll i länet. Många av dem används främst av äldre, men några lever kvar bland de yngre generationerna än, andra är bara lokala uttal av ord som också återfinns i rikssvenskan. En del, som "bös" för skräp, finns också i andra län, så de tar jag inte med i listan. Därtill finns ord och uttryck som bara tycks användas i vissa byar. Krångligt är vad det är. Men kul att grotta ner sig i, tycker jag! Mycket nöje och förvirring.

Tarv - ha behov av. Fattig på något.

Logg - tovor i kläderna.

Tjåla - kan ha två betydelser. Dels någon som pratar för mycket, alternativt någon som är kelig. Ex.: "Han ba' tjålar, är aldrig tyst", eller "Va' du va' tjåli' då".

Tjålin - annan böjelseform av kelig, se ovan.

A-hååj - som di hälsä i Morgår'n förr. Finns många som använder det än.

Bändut - svårutfört, krångligt.

Bösslut - besvärligt.

Hävligt - "inte lätt", även om det ibland också tycks använda om någon som är bra på något, ex. "Va' du va' hävli!"

Huskut - obehagligt.

Oknu - främmande.

Rålös - förvånad.

Stäcku - kortvuxen.

Toku - tokig.

Tåssu - tokar sig.

Tåcken - sådan.

Tafflig - fumlig, omständig. Sista bokstaven uttalas inte.

Botja - boken.

Nyttjiln - nyckeln.

Vurpen - var man är född, enligt Johanna som kommer från Svärdsjötrakten.

Lyr - lyssnar. Hör till Bjursmål, som jag förstått det.

Änt'ä? - Är det inte?

'na - henne, ex.: "hälsa 'na dä".

Ho' - henne, ex.: "var ä ho' då".

Dännä - där.

Hännä - här.

Finns fle', mä ja' kom int' på'rä nu.

Ha det!

4 kommentarer:

Frida sa...

What? Det där får mig verkligen att tvivla på mitt ursprung ;-) Det enda jag har hört och brukar använda är "tjåla" men aldrig i betydelsen "kelig".

Mr. Magritte sa...

Å andra sidan låter ju du som en stockholmare, så det är väl inte annat att vänta! :P

Jag ska försöka få fatt på en tjej som sammanställt en liten ordlista över sådana här ord, för det är ju många ord man aldrig hört, som sagt. Då kan vi titta i den tillsammans.

Frida sa...

Hahahaha, jag tror jag har en identitetskris! i Ludvika får jag bannor för att jag låter som en snobbig stockholmare och här skrattar folk åt mitt dalmål. Jag är en invalid avdankad dalkulla i ingemansland :( Livet är inte lätt...

Mr. Magritte sa...

Du får skapa en ny identitet. Jag tänker: Olga, rysk troféfru i självpåtagen exil efter att maken, en oligark, fängslats av staten för sina oljemiljarders skull. Då kan du köra med rysk brytning, ingen kommer kalla dig vare sig stockholmare eller kulla. Problemet löst. Bra, va? :)