tisdag 5 december 2006

Tillägg modell längre till bröllopsinlägget, minnessortering.

Ett par saker som missades i det förra inlägget ska in här som en kort komplettering. Det sorteras in på hyllan märkt "saker som bara händer på fyllan".

Jag lärde mig en ny fras på finska, som jag använde mig av flitigt under fredagen. Jag lärde mig nämligen att "mitää maksaa hevonen" - stavningen kan vara lite sådär, eftersom jag inte vet hur det stavas egentligen - betyder "vad kostar hästen?". Det var en fråga jag gick runt och frågade främlingar om, plus att jag skickade det som sms till en finsk kompis därhemma. Han svarade "ei paljot" vilket lär betyda "inte mycket." Udda men kul fyllegrej som säkert kommer repriseras.

Jag lärde mig återigen att inte blandsupa olika alkoholsorter, för då blir det hyfsad yrsel och tungan ligger som en rasp i käften på en dagen efter.

Jag ringde Victoria och bad henne hälsa till grannen, som är stockholmare: "Tamefaan om jag inte står i en by som består av fem hus, en kyrka och en ladugård i den norrländska ödemarken och tror du inte på fan att det springer stockholmare lösa på gatorna här med!?" Lite rassehumor sådär grannar emellan. Hon hämnades idag genom att försöka sig på att misshandla dalmål när hon pratade om hur inavlade vi är, så vi är kvitt.
Jag dansade med min ingifta morfars äldsta dotter, vilket tekniskt sett således inte styrker grannens tes om hur vi gifter oss i Dalarna.


Jag ringde även grannen medan jag stod vid pissrännan för att göra mig av med den sprit jag tidigare betalat så dyrt för (slöseri) och KRÄVDE frukosttoast när jag kom ner till Sundsvall igen. Typ: "när jag kommer tillbaka till Sundsvall ska jag fan ha toast till frukost, kvinna! Vänta, jag måste spola här >flush<...är Victoria där, hon ska också laga toast åt mig! Höööj!" Det fick jag förstås inte, eftersom hon hellre rymde till Leksand och gömde sig än att bjucka igen frukost till en bakfull dalmas. Så hon fick en lapp på sin dörr där jag hade skrivit "Var är min toast?"

Gjorde mig populär hos bartendrarna tillsammans med äldsta brodern, när vi parkerade oss på ena hörnet och beställde drink efter drink av olika sorters sprit under ett par timmars tid. Det var oss de tjänade mest på under den kvällen. Ändå lyckades vi inte tömma deras hylla totalt, vilket får ses som ett mindre misslyckande.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, jag fick mig ett gott skratt på morgonen när jag lyssnade av min röstbrevlåda...

Nej, du är för liten! sa...

en annan användbar replik på finska är "persäräika ryppenen" (är minst sagt osäker på stavningen). Använd endast på finlandsfärja under happy hour...annars kan folk ta illa upp..