söndag 27 december 2009

Tåg: En klassresa

Jag gillar den lilla klassresa det innebär att åka tåg ibland. Ilugn och ro sitter jag vid ett fönster och studerar djurlivet.

Från mitt Dalarna går färden mot Stockholm, min nya hemstad för ett tag.

Jag förväntar mig ett intensivt hatkärleksförhållande med den staden.

Dalarna. Gamla industrier står och förfaller. Bruksmiljöer som vittrar bort, och återerövras av naturen. Här rivs samhällen, och anpassas desperat efter förväntade upplevelseturister.

Stockholm. Jag vet inte så mycket om den staden, egentligen. Men här byggs det. Inte ens berg får komma i vägen. De sprängs bort, för att göra plats åt tunnlar, som invånarna kan slussas runt i.

Jag tror på ett spännande miljöombyte. Men har en nostalgisk blick i backspegeln mot sorgebarnet Dalarna som tillåts tyna bort.

Inga kommentarer: